Nieuws
Gemeente, huurders en Quawonen ondertekenen samen prestatieafspraken wonen, zorg en welzijn
01-12-2014
Soepel proces
Het proces is vlot verlopen. In nog geen half jaar zijn er twee bijeenkomsten geweest en is het hele proces afgerond. In de startbijeenkomst benoemden de deelnemers – huurders, huurdersorganisatie, vertegenwoordigers van de gemeente en QuaWonen – de vier belangrijkste thema’s. De opbrengst van die bijeenkomst werd daarna verder uitgewerkt door Stichting Huurdersbelang, QuaWonen en de gemeente. Tussentijds konden de deelnemers reageren op het verslag van de startbijeenkomst en de concept-prestatieafspraken. In de tweede bijeenkomst zijn de concept-prestatieafspraken aan iedereen voorgelegd ter definitieve goedkeuring.
Vier hoofdthema’s
De prestatieafspraken kennen vier hoofdthema’s: Leefbaarheid, Wonen, zorg en welzijn, Bouwen en duurzaamheid en Betaalbaarheid van het wonen. Bijzonder is dat de huurdersorganisatie nu duidelijk een rol heeft op diverse punten. Een voorbeeld. Na overleg met de achterban komt de huurdersorganisatie met het voorstel voor de buurt waarin de gemeente bewoners uitnodigt voor een buurtschouw. Wat verder nieuw is, is dat het voorkomen van sociaal isolement aandacht krijgt. Dit hangt samen met het overheidsbeleid om ouderen langer zelfstandig te laten wonen. Daarnaast wordt betaalbaarheid van het wonen nadrukkelijk benoemd. Onderzoek zal inzicht geven in de verhouding tussen inkomen en woonlasten van huurders. Het onderzoeksrapport vormt de basis voor eventuele maatregelen.
Waarom meer betrekken
Truus Jorna, voorzitter van de Stichting Huurdersbelang: "Het is goed dat huurders er vanaf het begin bij betrokken zijn. Wij zijn mede verantwoordelijk voor goed wonen in Krimpen." Rita Schoen, manager Strategie & Participatie QuaWonen: "Bij onze huurders en andere belanghouders halen wij informatie en argumenten op. Dat komt de kwaliteit van ons beleid ten goede. We weten dan zeker dat we juist díe dingen oppakken, die onze omgeving waardevol vindt." Jaap Blankenberg, wethouder Wonen: "Het college heeft het leggen van verbindingen tussen betrokken partijen centraal gesteld. Deze prestatieafspraken zijn daar een goed voorbeeld van."
Op donderdag 27 november ondertekenden de gemeente Krimpen aan den IJssel, QuaWonen en Stichting Huurdersbelang Krimpen aan den IJssel e.o. nieuwe prestatieafspraken.
Soepel proces
Het proces is vlot verlopen. In nog geen half jaar zijn er twee bijeenkomsten geweest en is het hele proces afgerond. In de startbijeenkomst benoemden de deelnemers – huurders, huurdersorganisatie, vertegenwoordigers van de gemeente en QuaWonen – de vier belangrijkste thema’s. De opbrengst van die bijeenkomst werd daarna verder uitgewerkt door Stichting Huurdersbelang, QuaWonen en de gemeente. Tussentijds konden de deelnemers reageren op het verslag van de startbijeenkomst en de concept-prestatieafspraken. In de tweede bijeenkomst zijn de concept-prestatieafspraken aan iedereen voorgelegd ter definitieve goedkeuring.
Vier hoofdthema’s
De prestatieafspraken kennen vier hoofdthema’s: Leefbaarheid, Wonen, zorg en welzijn, Bouwen en duurzaamheid en Betaalbaarheid van het wonen. Bijzonder is dat de huurdersorganisatie nu duidelijk een rol heeft op diverse punten. Een voorbeeld. Na overleg met de achterban komt de huurdersorganisatie met het voorstel voor de buurt waarin de gemeente bewoners uitnodigt voor een buurtschouw. Wat verder nieuw is, is dat het voorkomen van sociaal isolement aandacht krijgt. Dit hangt samen met het overheidsbeleid om ouderen langer zelfstandig te laten wonen. Daarnaast wordt betaalbaarheid van het wonen nadrukkelijk benoemd. Onderzoek zal inzicht geven in de verhouding tussen inkomen en woonlasten van huurders. Het onderzoeksrapport vormt de basis voor eventuele maatregelen.
Waarom meer betrekken
Truus Jorna, voorzitter van de Stichting Huurdersbelang: "Het is goed dat huurders er vanaf het begin bij betrokken zijn. Wij zijn mede verantwoordelijk voor goed wonen in Krimpen." Rita Schoen, manager Strategie & Participatie QuaWonen: "Bij onze huurders en andere belanghouders halen wij informatie en argumenten op. Dat komt de kwaliteit van ons beleid ten goede. We weten dan zeker dat we juist díe dingen oppakken, die onze omgeving waardevol vindt." Jaap Blankenberg, wethouder Wonen: "Het college heeft het leggen van verbindingen tussen betrokken partijen centraal gesteld. Deze prestatieafspraken zijn daar een goed voorbeeld van."